W "Sobieskim" dajemy Uczniom korzenie i skrzydła

Rozszerzenia

Od roku 2002 w szkole realizowano innowację pedagogiczną pod nazwą „Sukces jest wynikiem właściwej decyzji”. Głównym założeniem innowacji było przygotowanie młodzieży do podjęcia samodzielnej decyzji dotyczącej dalszej drogi edukacyjnej.

Od roku 2012 nasze doświadczenia z realizacji innowacji mogliśmy wykorzystać podczas tworzenia tzw. „nowego liceum”, które zakładało taką organizację pracy jaką stosowaliśmy od 2002 roku z zupełnie nową podstawą programową.

 

Kilka słów o rozszerzeniach – Małgorzata Leliwa – uczennica II LO w latach 2004–2007:

„Zdecydowanie jedną z rzeczy, które wyróżnia II Liceum Ogólnokształcące wśród innych grudziądzkich szkół, jest system rozszerzeń. Na początku swojej edukacji przyszli uczniowie wybierają języki, których chcieliby się uczyć. I to według tego kryterium ustalany jest podział klas pierwszych. Nowożytnych języków obcych nie można rozszerzyć, gdyż w związku z tym, że jest to w dzisiejszych czasach bardzo ważna sprawa, każdy realizuje jeden z języków obcych Przez pierwszy rok nauki realizujemy wymagania podstawowe dla klas pierwszych ze wszystkich przedmiotów, by pod koniec pierwszego półrocza w pełni świadomie podjąć decyzję dotyczącą naszej przyszłości. Każdy uczeń szkoły musi rozszerzyć dwa przedmioty z listy: – Język polski – Matematyka – Geografia – Historia – Wiedza o społeczeństwie – Fizyka – Biologia – Chemia.Dodatkowo można rozszerzyć jeden z następujących przedmiotów: – Informatyka – Łacina prawnicza – Łacina medyczna. Jeżeli ktoś potrzebuje więcej rozszerzeń, musi swoją prośbę wcześniej przedstawić Pani Dyrektor. Na jakiej podstawie dobierać rozszerzenia?

Warto jak najwcześniej podjąć decyzję o swojej dalszej edukacji i dobrać rozszerzenia pod kątem przedmiotów wymaganych na maturze przez uczelnie, o których marzycie. Jakie są zalety takiego rozwiązania? – Uczysz się tych języków obcych, których chcesz. W innych szkołach przy wyborze profilu jesteś skazany na naukę języka przypisanego do danego profilu. – Masz dodatkowy rok na podjęcie decyzji. A wiem, z perspektywy uczniów naszego liceum, że ten rok często bywa przełomowym momentem w kierunku kształcenia i wiele osób zmienia swoje początkowo planowane rozszerzenia na inne. – Trafiasz do klasy o zróżnicowanych zainteresowaniach i w razie problemów z jakiegoś przedmiotu, z pewnością będziesz mógł liczyć na pomoc kolegi/koleżanki z klasy. – Wybierasz to, co jest Ci naprawdę potrzebne i jeśli marzą Ci się jakieś niestandardowe rozszerzenia, możesz swoje plany zrealizować. Podobnie jest w przypadku, gdy nie odpowiadają Ci wszystkie rozszerzenia w standardowym profilu, np. potrzebna Ci jest tylko Matematyka i Fizyka, a w innych szkołach do tych rozszerzeń byłaby automatycznie przypisana Informatyka. – Bez względu na to, co chciałbyś/chciałabyś robić w przyszłości Twoje szanse na to, że dostaniesz się do II LO są niezależnie od profilu takie same, podczas gdy w innych szkołach różne profile cieszą się różną popularnością, a co za tym idzie, na jedne jest się łatwiej, a na inne trudniej dostać.

Refleksje na temat rozszerzeń – Radosław Żuchowski – absolwent II LO 2008.

Uważam, że to nowoczesne podejście jest warte wysiłków, jakie trzeba przy nim ponieść, choćby przy układaniu planu lekcji – swoją drogą ukłony w stronę prof. Lipy :) Rozszerzenia pozwalają nam w jeszcze większym stopniu na samodzielne kształtowanie własnej przyszłości. Sami decydujemy o tym, jakich języków chcemy się uczyć oraz z jakich przedmiotów chcielibyśmy poszerzyć naszą wiedzę jeszcze bardziej. Dobór rozszerzeń ograniczony jest praktycznie tylko naszą ułańską fantazją i faktem, że doba ma 24 godziny. Jesteś dobry z matematyki i fizyki, ale jednocześnie chciałbyś uczyć się j. francuskiego? Akurat u nas to możliwe – w innych szkołach (ze względu na bardzo ograniczoną dla danego profilu liczbę języków obcych do wyboru) już raczej niekoniecznie... Podam też przykłady z życia wzięte – kolega z klasy uczęszczał na rozszerzenia z matematyki, fizyki i historii. Przyznam, że takiego profilu nie widziałem w ofercie żadnej szkoły :p Sam też przez ponad rok (uważam, że z powodzeniem) uczęszczałem na cztery rozszerzenia – choć już w „normalniejszym” układzie niż kolega. Zwróciłbym także uwagę na aspekt socjologiczny rozszerzeń. Owszem! Jest i takowy. Dzięki temu, że grupy rozszerzeń składają się z przedstawicieli wielu klas, możemy swobodnie nawiązywać nowe znajomości. Sam poznałem co najmniej połowę osób ze swojego rocznika :D Kto wie, czy nie spotkał na zajęciach R swojej przyszłej żony/męża? ;p Dodatkowym atutem jest wg mnie fakt, że (dzięki „ponadklasowości” rozszerzeń) w samych klasach panuje różnorodność. Nie ma wyłącznie 35 humanistów lub 35 biochemików. Taka rozmaitość okazuje się szczególnie pomocna, gdy np. nie rozumiemy czegoś z naszego znienawidzonego przedmiotu bądź trzeba zwyczajnie odpisać sobie zadanie domowe – zawsze jest pewność, że ktoś wie jak je zrobić:] Pisząc ten tekst nie wiem, jakie będą wyniki tegorocznych matur. Znam tylko odczucia swoje i kolegów odnośnie poszczególnych egzaminów. Może się więc okazać, że system rozszerzeń zatriumfuje lepszymi wynikami nad profilami konkurencyjnych szkół. Byłoby bardzo miło. Nie można jednak z góry odrzucić możliwości, iż rezultaty tegorocznych abiturientów z 2lo okażą się (przynajmniej z niektórych przedmiotów) gorsze od wyników uczniów z innych placówek. Pojawi się wówczas z całą pewnością jedno pytanie: czym jest to spowodowane? Uważam, że można by doszukać się dwóch przyczyn. Za pierwszą uznałbym niedojrzałość i nieodpowiedzialność niektórych uczniów. Podejmowanie decyzji o zdawaniu rozszerzenia z konkretnego przedmiotu to poważna sprawa. Wyznam, iż sam mam dylemat, czy słusznie postąpiłem wybierając jeden z egzaminów na poziomie rozszerzonym”.

Jednak zarówno uczniowie, jak i nauczyciele gotowi byli akceptować drobne niedogodności dla osiągnięcia celów istotnych w dalszym procesie kształcenia uczniów. Ważne jest tu także podmiotowe traktowanie ucznia, od którego oczekuje się dojrzałego i odpowiedzialnego wyboru najpierw języka obcego a następnie przedmiotów do kształcenia na poziomie rozszerzonym. Z kolei nauczyciele musieli pokonać trudną (i niewygodną) barierę przyzwyczajeń, nawyków.

I zrobili to z entuzjazmem!

 

Bądź na bieżąco, śledź nasze profile:

Kontakt z nami

II Liceum Ogólnokształcące
im. Króla Jana III Sobieskiego
w Grudziądzu

ul. Marcinkowskiego 10
86-300 Grudziądz

tel./fax (0-56) 462-22-65
tel. 609 003 979
dyrektor@lo2.grudziadz.pl

O naszym liceum

II Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego – publiczna szkoła średnia w Grudziądzu, liceum ogólnokształcące powstałe z przekształcenia dawnego Państwowego Gimnazjum Klasycznego im. Króla Jana III Sobieskiego.